کیسانیه
آنها کسانی هستند که به امامت محمد بن حنفیه (نامش، ابوعبدالله محمد بن علی بن ابیطالب (علیهالسلام) مادرش، خوله دختر جعفر بن قیس از قبیلة بنیحنیفه است. او شخصی عالم، فاضل، شجاع بود که در سال ۸۱ هجری فوت کرد.)
معتقدند.
۹.۱ - دیدگاه اصحاب عقاید
ولکن اصحاب عقاید میگویند: کیسانیه در سبب امامت محمد بن حنفیه با هم اختلاف دارند. بعضی گمان میکنند او بعد از پدرش علی بن ابیطالب (علیهالسلام) امام است و بر این مطلب استدلال شده است به اینکه: علی (علیهالسلام) در روز جمل پرچم را به وی سپرد و به او گفت: «اطعنهم طعن ابیک تحمد لا خیر فی الحرب اذا لم تزبد؛ خیری در جنگ نیست زمانی که خروش نداشته باشد، به آنها لطمه و صدمه وارد کن؛ مانند صدمه زدن پدرت که ستایش شوی».
و عده دیگری از آنها میگویند: امامت پس از علی (علیهالسلام) برای امام حسن (علیهالسلام) بود و سپس برای حسین (علیهالسلام) و سپس برای محمد بن حنفیه به سفارش امام حسین؛ هنگامی که از مدینه در زمانی که برای بیعت یزید بن معاویه خواسته شده بود و به سوی مکه خارج گردید.
۹.۲ - دیدگاه اصحاب ابیالکرد ضریر
سپس کیسانیه در امامت محمد بن حنفیه اختلاف دیگری هم دارند. اصحاب ابیالکرد ضریر قائلاند: محمد بن حنفیه زنده است و نمیمیرد و او در کوه رضوی است و نزد او چشمة آبی موجود است و چشمهای از عسل که روزی خود را از آنجا دریافت میکند. و در سمت راست وی شیری و در سمت چپ وی پلنگی است که او را از دشمنانش محافظت میکنند تا زمانی که خروج کند و مهدی منتظر است.
۹.۲.۱ - دیدگاه دیگر
و باقی کیسانیه معتقدند که محمد بن حنفیه فوت کرده است و در امام بعد از او اختلاف کردهاند. بعضی گمان کردهاند امامت بعد از وی به پسر برادرش علی بن الحسین برمیگردد و بعضی میگویند: به ابیهاشم عبدالله بن محمد بن حنفیه میرسد.
این کیسانیه و عقایدشان بود؛ و شیخ اشعری برای آنها فرق زیادی ذکر کرده و آنها را به یازده فرقه رسانیده است
و تفصیل آن در این مقام مورد اهتمام ما نیست.