منظور از آيه 128 شعراء چيست ؟
یا رب
سوال:
منظور از آيه 128 شعراء چيست ؟
==========
پاسخ:
«ريع» به معناى دامنهى كوه و تپه است.
«مَصانع» دژ و قصر محكم و بلند را گويند.
و كلمهى «بَطش» به معناى گرفتن با قهر و غلبه و قدرت است.
در اين آيات، قرآن از اصل ساختمان سازى در دامنهى كوه و ساختن دژ و داشتن قدرت انتقاد نمىكند.
آنچه مورد انتقاد است، هدف هاى نامقدّس، «تَعبَثون» و خيال هاى واهي، «لعلّكم تخلدون» و تجاوز از اعتدال است.
«جبّارين» در روايات مىخوانيم: يكى از ياران رسول اكرم (صَليَّ اللهُ عليهِ و آله) بر بام خانهاش قبّهاى ساخته بود. حضرت از ديدن آن ناراحت شد.
صاحب خانه چون چنين ديد، قبّه را خراب كرد.
رسول خدا بار ديگر كه قبّه را نديد، پرسيد:
قبّه چه شد؟ گفتند: همين كه صاحبش ديد شما ناراضى هستيد آن را خراب كرد. پيامبر فرمود: «اِنّ كلّ بناء وبال على صاحبه الاّ ما لابدّ منه» هر ساختمانى كه مورد نياز نباشد، در قيامت وبال صاحبش خواهد بود.
1- سابقهى بناهاى بلند به زمان هود مىرسد. (أتبنون بكلّ ريع آيه)
2- حرص، انسان را رها نمىكند. (بكلّ ريع)
3- آنچه در چشم دنياپرستان جلوه دارد، در نظر اولياى خدا خوار است و مردم را به خاطر آن سرزنش مىكنند. (أتبنون… تعبثون)
4- تمدن و رفاه كاذب، عامل غرور و مانع حقّ پذيرى است. (أتبنون)
5- شروع كار انبيا با انتقاد از وضع نابسامان موجود و بيدار كردن وجدان ها از طريق سؤال است. (أتبنون بكلّ ريع …)
6- كارهاى ستمگران، يا براى مطرح كردن خود است (آيه) يا براى بقاى خود (تخلدون) يا استثمار و استعمار مردم است. (جبّارين)
7- در هر كارى بايد هدفى والا داشت. (أتبنون… تعبثون)
8- ثروت، سرمايه وساختمان هاى بلند در دست نااهلان، براى ارضاى هوا و هوس است. (تعبثون)
9- انتقاد قرآن از روحيّهى كاخ نشينى و عيّاشى است، نه اصل ساختمان. (تعبثون) (توليد، ابتكار، هنر و بكارگيرى امكانات و نيروى انسانى و… بايد در مسير نياز واقعى باشد، نه بيهوده)
10- قصرها وكاخ ها، زندگى را جاودانه نمىكنند. (تتّخذون مصانع لعلّكم تخلدون)
11- آفات ساختمان، چهار چيز است: الف: حرص و اسراف. (بكلّ ريع) ب: تفاخر و خودنمايي. (آيه) ج: بُلهوسي. (تَعبَثون) د: دنيا گرايى و غفلت. (لعلّكم تخلدون)
12- قوانين كيفرى بايد عادلانه باشد. (قرآن از كيفرهاى ظالمانه انتقاد مىكند) (بَطَشتم جبّارين)
13- دينداري، محور و رهبر و الگو لازم دارد. (فاتّقوا الله و اَطعيون)
14- دينداري، هم پرواى قلبى است و هم اطاعت عملي. (فاتّقوا الله و اَطعيون)
15- بى تقوايى عامل همهى مفاسد است. حضرت هود پس از انتقاد از فكر و عمل كافران فرمود: (فاتّقوا الله…)
تفسیر نور