فاعل بالقصد و بالعنایه
10 مرداد 1400 توسط ن.ع
فاعل بالقصد و بالعنایه
فلاسفه اسلامی به تعمق و ژرفاندیشی بیشتری درباره فاعل ارادی پرداختند و نخست آن را به دو قسم تقسیم کردند یکی فاعل بالقصد و دیگری فاعل بالعنایه.
اساس این تقسیم توجه به این فرق بین فاعلهای ارادی بود که گاهی نیاز به انگیزهای زائد بر ذات خودشان دارند مانند انسان که برای اینکه بااراده خودش از جایی به جایی حرکت کند باید انگیزهای در او پدید آید و این قسم را فاعل بالقصد نامیدند و گاهی فاعل ارادی نیازی به پدید آمدن انگیزهای ندارد و آن را فاعل بالعنایه نامگذاری کردند و فاعلیت خدای متعال را از قسم دوم دانستند.
ادامه در پست بعد