علت فاعلی (فلسفه)
علت فاعلی عبارت است از موجودی که موجود دیگری (معلول) از آن پدید میآید. فلاسفه اسلامی فاعل را به هشت قسم فاعل بالطبع، فاعل بالقسر، فاعل بالقصد، فاعل بالجبر، فاعل بالتسخیر، فاعل بالعنایه، فاعل بالرضا و فاعل بالتجلی تقسیم کردهاند.
واژههای اراده و اختیار کاربردهای مختلفی دارند و دارای مناسبتهایی با یکدیگر میباشند. با توجه به معانی اراده و اختیار ارتباط آن دو با اقسام هشتگانه فاعل مشخص میشود. عالیترین مراتب اختیار منحصر به ذات مقدس الهی است و نازلترین مراتب آن در فاعل بالقصد وجود دارد.
یکی از تقسیمات معروفی که برای علت ذکرشده و گویا ارسطو برای نخستین بار آن را بیان کرده باشد تقسیم به علت فاعلی، غائی، مادی و صوری است که دو قسم اول را علل خارجی و دو قسم اخیر را علل داخلی یا علل قوام و از یک نظر علل ماهیت مینامند.
اطلاق علت بر دو قسم اخیر خالی از مسامحه نیست و علت مادی و علت صوری همان ماده و صورت اجسام هستند که نسبت به جسم مرکب علت مادی و علت صوری و نسبت به یکدیگر ماده و صورت نامیده میشوند و طبعاً اختصاص به مادیات خواهند داشت.
ادامه در پست بعد