اقسام نوع
16 تیر 1399 توسط ن.ع
نوع (کلیات خمس) به دو دسته حقیقی و اضافی تقسیم شده است و به اشتراک لفظی بر هر دو معنی اطلاق میشود.
← قسم اول
نوع حقیقی، کلی ذاتیای است که در جواب ما هو بر افراد متفقالحقیقه حمل میشود و از کلیات خمس به حساب میآید، و از لحاظ ذاتیات، قابل تقسیم نیست، اگر چه به عرضیات قابل تقسیم است و آن اقسام اصناف او خواهند بود، مانند تقسیم انسان به عرب و عجم یا ایرانی و غیر ایرانی و لذا کلی ذاتیای محدودتر از آن وجود ندارد، یعنی اخص از تمام کلیات است.
← قسم دوم
نوع اضافی، کلیای است که در ذیل جنس قرار گرفته است و نسبت به آن سنجیده میشود، و جنس، بر آن و غیر آن در جواب ما هو حمل میشود، مانند: انسان نسبت به حیوان و، حیوان نسبت به جسم نامی، و جسم نامی نسبت به جسم و جسم نسبت به جوهر، و اما جوهر جنس است که تحت جنس دیگر قرار نمیگیرد.