ارتباط اراده و اختیار با اقسام فاعل
ارتباط اراده و اختیار با اقسام فاعل
با توجه به معانی مختلف اراده و اختیار به بررسی اقسام فاعلهای ادراکی میپردازیم اما فاعل بالقصد را میتوان دارای اراده به هر سه معنی دانست زیرا هم کارش را میپسندد و هم تصمیم بر انجام آن میگیرد تصمیمی که بر اساس ترجیح عقل گرفته میشود و تنها دستهای از فعلهای قصدی که صرفاً التذاذی باشد بمعنای سوم ارادی نخواهد بود.
همچنین فاعل بالقصد میتواند دارای اختیار به هر چهار معنی باشد ولی انواعی از کارهای قصدی هست که بمعنای دوم یا سوم یا چهارم اختیاری نامیده نمیشوند ولی همگی آنها بمعنای اول اختیاری خواهند بود مثلاً نفس کشیدن که انسان هیچگرایشی به ترک آن نداشته باشد بمعنای دوم اختیاری نیست و کار اکراهی بمعنای سوم و خوردن گوشت مردار در زمان قحطی بمعنای چهارم اختیاری نمیباشد هرچند همه آنها بمعنای اول اختیاری هستند زیرا چنان نیست که فاعل بهکلی مسلوب الاختیار گردد.
و اما فاعلهای بالعنایه و بالرضا و بالتجلی را تنها بمعنای اول میتوان دارای اراده دانست زیرا چنین فاعلهایی نیازی به اندیشیدن و تصمیمگیری ندارند همچنین بمعنای اول و سوم و چهارم دارای اختیار محسوب میشوند زیرا کار خود را تحت اجبار یا فشار عوامل و شرایط خارجی انجام نمیدهند و تنها بمعنای دوم نمیتوان چنین فاعلهایی را دارای اختیار دانست زیرا لازم نیست که از میان انگیزههای متضاد یکی را برگزینند.
ادامه در پست بعد