ادلّه وجود عقول
19 آذر 1399 توسط ن.ع
یکی از قواعد مسلّم فلسفه، قاعدۀ الواحد است، محتوای این قاعده چنین است که «از علت واحد محض بیش از یک معلول نمیتواند صادر شود». فلاسفه مسلمان براساس این قاعده معتقدند کثرتهای موجود در عالم ماده نمیتوانند مستقیم از خداوند به وجود آیند؛ بلکه موجود اولی که بدون واسطه از ذات حق صادر شد، تنها یک موجود مجرد واحد است. فلاسفه مشاء نام آن را عقل اول (صادر اول) نامیدهاند. اشراقیون آن را نور اقرب و صدرالمتألهین آن را وجود منبسط یا فیض اقدس نامیده است.
عقل اول با اینکه موجود واحدی است و تمام کمالات موجودات دیگر را دارد، ولی بهخاطر معلول بودن دارای جهت امکانی نیز هست و وجود این دو جهت (جهت کمالات وجودی و جهت امکانی) موجب شده تا صدور بیش از یک موجود از او جایز باشد.